fredag 27 mars 2009

Newsmill: Skapande av pengar har privatiserats

Bra skrivet. Tack för tipset S.A.

Helena Palena om Bonusarna
på Newsmill

Bo Lundgren och den finansiella avgrunden

Skapandet av pengar i USA har "privatiserats", eller tagits över av en privat penningkartell. Är inte hela Wall Street det största Ponci-spel världen skådat? Var kommer alla pengar ifrån? Jo, genom ett trolleritrick trycks de ur tomma intet! Sen uppstår imploderande girighetsbubblor på sin väg ut över världen - på sin väg ut i det blå.

Läs hela grejen genom att klicka här.

Palenas blogg

Och psst..skapandet av pengar har privatiserats världen runt. Det gäller inte bara USA. Även i Sverige har 95-96% av penningmängden skapats av privatägda banker. Riksbanken har endast tryckt upp och spridit ut sedlar och mynt. Dessa konkreta pengar(M0=M noll) representerar mindre en 5% av den totala penningmängden(M3) i Sverige.

Läget är om möjligt ännu sämre i bank- och kreditkortslandet nr 1, Finland där sedlarnas och myntens andel bildar mindre än 2% av penningmängden.

Så, om vi är petnoga, missar Palena delvis poängen då hon bara skäller ut på privatbanken FED eftersom Fed-pengarna multipliceras med faktorn 10-30 ute i bankerna då dessa beviljar krediter till höger och vänster. Enligt uppgift är dock Tyskland värst vad multiplikatoreffekten gäller. Jag har läst om att man räknat fram att vissa tyska banker hävt upp kapitalet med faktorer på upp till 52 . Dethär i sin tur kan leda till att den slutliga finanskraschen blir värre i Europa än i USA.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Svejsan! Klart jag missar en del i denna pengasoppa. Jag är ju lekman. Och i det perspektivet är det kanske jag som kan få vanligt folk att fatta vad det hela handlar om. Jag menar - nationalekonomer och ekonomijournalister har ju ett eget språk. Men dom kanske inte heller ens fattar vad dom håller på med längre. Systemet har spårat ur!
Det enda som är globaliserat är pengarna - insnärjda i den värsta garnhärva. Vad som återstår för världen är krig och elände. Anarki och polisstat - om inte någon drar undan gardinen och säger: Så här enkelt är det! Vi börjar om från början!
Men vilka ska våga börja? Vilka ska våga kasta dom första stenarna?

Anonym sa...

Jag har inte kommit så långt som till dom svenska pengarna. Man nu ska jag kolla upp Riksbanken. Har alltid undrat var pengarna kommer ifrån. Men nu veta jag. Dom trycks ur det blå!
Nu ska jag kolla vårt oskyldiga lilla fosterland.
Hälsningar!
Helena Palena

Anonym sa...

Var tog min andra kommentar vägen? Jag skriver den igen.
Jag har inte kommit så långt som till våra svenska pengar. Men nu ska jag kolla upp Riksbanken. Man har ju varit blåögd och trott allt om det bästa. Stefan Ingves har ju jobbat over there! Han vet hur slipstenarna ska dras med andra ord.
Stackars lilla Sverige! Stackars alla länder som hamnat i det privata skuldnätet! Stackars alla människor som inte fattor ett jota!
Hälsningar!
Helena Palena

Lars Osterman sa...

Även jag är lekman och fruktansvärt nyfiken på hur dethär "ponzy-spelet" årtionde ut och årtionde in bara tillåtits fortsätta även i våra upplysta länder.

Varende riksdagsman med samvete och självaktning borde höras ropa högt av frustration och ilska. Men inget hörs.

Eller - hemska tanke - kan det verkligen vara så att riksdagsmän och kvinnor inte fattar bankernas systematiska lurendrejeri?
Jag har nämligen svårt att tro att bankerna skulle ha lyckats köpa alla med kampanjstöd, styrelseposter och andra dolda bidrag.

Visste du förresten att centralbanken i Storbrittanien, Bank of England nationaliserades redan 1946 - utan att det haft den minsta effekt på privatiseringen av penningskapandet.

Även i Kanada ägs Bank of Canada s.a.s. av folket. Men staten lånar trots det inte därifrån utan av privatbanker. Man lånade 1938-1974 men sen blev det stopp till följd av OECD, WTO och andra avtal.

Lars Osterman sa...

Lugna puckar, din andra kommentar hade redan kommit till granskning men jag bara inte ännu hunnit klicka hit den. Jag censurerar inget - bara tydliga off topic grejer.

;-)

Men nu då den finns 2x så tar jag bort den första, OK ?

Ifall du vill veta hur pengarna uppstår i Sverige så skulle jag tro att du har mest nytta av denhär linken:

Slupen om Fractional Reserve Banking i Sverige enligt Basel II

Jag citerar en liten bit här:

Situationen i Sverige
Sverige använder sig precis som majoriteten av dagens länder av fractional reserve banking. Praktiserandet av detta kallas historiskt för ”Usury” och är förbjudet enligt de största religionerna (Islam och Kristendom t.ex.) och förbjöds aven i the ”PEEL ACT 1844” som är grunden i den moderna bankstrukturen. Den har dock misslyckats att förhindra det fortsatta skapandet av pengar som inte motsvaras av något värde utställt av bank (unbacked notes).

Kapitaltäckningsgraden i Sverige regleras och övervakas av Finansinspektionen (www.fi.se) och är reglerad i lag;

Lag (2006:1371) om kapitaltäckning och stora exponeringar.

Kapitalkravet för kreditrisker

3 § För kreditrisker krävs ett kapital som motsvarar minst åtta procent av institutets riskvägda exponeringsbelopp beräknat enligt 4 kap.


I Sverige är alltså kapitaltäckningsgraden 8% men det är inte riktigt hela sanningen. EU har normaliserat kapitaltäckningsgrader i Europa i och med BASEL I som trädde ikraft 1988 (den har dock ersatts idag av BASEL II). Den var ett initiativ av G-10 länderna och bildade principen för dagens kapitalkrav i EG, senare EU.

Hur mycket av kapitaltäckningsgraden på 8% som ska användas bestäms av riskgruppen av låntagaren enligt BASEL I.


Riskgrupp motpart Kapitalkrav Faktisk täckningsgrad
A: Stater, kommuner etc 0% 0%*8% = 0%
B: Banker, bankgarantier 20% 20%*8% = 1.6%
C: Bostadslån mot pantbrev 50% 50%*8% = 4%
D: Ovriga 100% 100%*8% = 8%

Det här betyder i klarsprak.

När en privatägd bank lånar ut till stat och kommun så kan de skapa pengarna utan någon som helst motprestation eller tillgång överhuvudtaget. Rantan för din kommuns lån betalar du genom din skattebetalning som i sin tur tillfaller banken i form av ränteinbetalning. Detta kallas för zero reserve banking.

När du lånar till ditt hus mot pantbrev (dvs. att banken ager ditt hus tills du amorterat bort lånet i sin helhet) så ger banken bara 4% i motprestation i form av redan existerande pengar. Resten skapar den ”ex nihilo” från ingenting.


Basel II/2007 som gäller idag finns längre ned på tråden.

Lönar sig att klicka sig fram längs tråden som idag är flera sidor lång.

Anonym sa...

Ja, ta bort en kommentar. Ska studera Basel och BIS sen. Det ser så svårt ut - men det är meningen.
Det räcker med att veta vad pengar ska vara. Att pengar ska representera ett värde - inte vara en vara i sig.
Den som kontrollerar pengarna kontrollera allt!

Anonym sa...

Jaha - vi trycker också pengar ur ingenting. Tänk, att jag skulle behöva gå via Amerika för att komma fram till det. Men bättre sent än aldrig.

Lars Osterman sa...

Fint parnassen !

Blogga gärna även du mera om dethär ihjältigna missförhållandet.

Kanske vi kan väcka det slumrande folket?

Jag har fortfarande min vision om att det är möjligt. Men så är jag ju född i fiskarnas tecken...så man vet ju inte.

;-)

Anonym sa...

Men vilket sammanträffande! Jag är född 6 mars - samma dag som Micheangelo! Det är kanske Pisces som ska rädda världen! Jesus var ju också en fisk på något sätt - dom kristna hade en fisk runt halsen som tecken till varandra på den tiden. Men jag är inte kristen. Jag går inte på den bluffen heller. Ha, ha, ha...

Lars Osterman sa...

Fiskarnas tecken ja. Det heter ju att vi fiskar är romantiker och ofta drömmer om det omöjliga, blir besvikna över besvikelser till följd av att vi väntar oss för mycket...

Men jag tror på the-hundreth-monkey-fenomet, som bl.a. Rupert Sheldrake populariserade, om att när tillräckligt många av oss når en tillräcklig grad av insikt i något, så sprider det hela sig lavinartat till de flesta andra.

Men klart det kräver att vi pratar runt, sprider information, bloggar, bloggar och bloggar...