måndag 3 november 2008

Vladimir Z. Nuri - ekonomisk parasitism

Har du stött på tidningen Nexus Magazine? Jag har prenumererat på den sedan 1995. En stor del av det jag lärt mig sedan dess har att göra med den information jag fått via just Nexus och de böcker man rekommenderat där.
En del personer i södra Sverige uppskattade tidningen så till den grad att man försökte ge ut en svensk version av Nexus. En av eldsjälarna har Lars Adelskogh på Axevalla Folkhögskola - översättare och skribent själv. Jag har publicerat hans texter tidigare här på bloggen.

Svenskspråkiga Nexus Nya Tider kom ut i tio nummer 1998-2000 innan eldsjälvarna var tvungna att retirera - upplagan blev inte tillräcklig stor för att det hela skulle bära sig. (räntans effekt)
Jag har själv alla tio numren av Nexus Nya Tider i mitt arkiv.

Men till saken. I maj 2004 hade Nexus en artikel om banking som ekonomisk parasitism av Vladimir Z. Nuri. Den var en förkortning av Nuris långa 62-sidiga vetenskapliga papper om avigsidorna med Fractional Reserve Banking.
Texten finns numera att ladda ner som pdf från internet. Man kan även läsa den sida för sida utan att behöva ladda ner den.

Här är artikelns titelblad i alla sin prakt. Borde gå att läsa genom ett klick.

Inga kommentarer: