söndag 26 september 2010

Serge Latouche: flytta långivningen till gemensamma händer


Dagens Hbl /Hufvudstadsbladet har en intressant artikel om professor Serge Latouche och hans bok "Farewell To Growth". Boken kom nyligen ut på finska med titeln "Jäähyväiset Kasvulle" (Farväl till Tillväxten) Tyvärr finns detta inte i Hbls-nätversion.

Latouches pamflett har ett 9-10 punkters program som är synnerligen intressant. Speciell den sista:

10. FLYTTA LÅNGIVNINGEN till gemensamma händer. Den är för viktig för att lämnas till bankerna.

I klarspråk betyder det ju då att "stat och kommun" borde ta handa om långivningen. Och är inte dethär samma sak som det jag själv bloggat om i 3-4 år...

Googla med andra ord "Serge Latouche" ! Jag hittade själv bl.a. detta.

Credit creation is based upon a fractional reserve system – in which money creation is in the hands of private banks through the creation of loans (debt) against a (very small) ratio of bank capital.

The solvency of the main creators of liquidity (banks), are therefore dependent upon continuous expansion of the money supply via new debt (otherwise it becomes impossible to repay the net stock of old debt – hence crisis).

Degrowth would therefore immediately threaten global solvency.

2 kommentarer:

Martin sa...

Jag är fascinerad av décroissance-tankarna som vi hör så lite av här i vårt likriktade land. Själv trakteras jag mer av de sunda konsumtionstankarna än av ekonomiteorierna. Så ett "nerväxt-parti" hade jag nog genast skrivit på för (inklusive idén om ekonomisk demokrati)

Lars Osterman sa...

Kruxet är trots allt det att utan samhällelig kreditgivning rinner allt det övriga goda ut i sanden.

Men låne- dvs penningreformen är även den mest farliga, vilket Latouche själv skämtsamt antyder.

Ifall någon hittat Serge Latouche´s
sk "valprogram" på nätet - vore jag tacksam för ett tips.